:: CUTE gift & GREAT souvenir, click here.. ::

2.8.10

Semalam sampai dari kampung-----Minggu depan nak puasa dah..

[ Ari sabtu lepas aku balik kampung sebab atok aku buat kenduri nak sambut bulan puasa... ]
Semalam pas sampai umah dari kampung, ingat nak update blog tapi disebabkan badan yang terlalu letih, aku tak larat nak update blog. Tak larat nak menaip nak menceritakan betapa gembiranya aku berada dikampung bersama makcik pakcik, sepupu sepapat dan anak-anak sedara aku ( anak pada sepupu aku ). Memang lepak arr lagiplak hubby tak sehat ( dia sakit gigi chekgu... =) ), jadi layankan dia jer. Jadi arini baru nak citer suasana kat kampung.

Atok aku memang suka buat kenduri bila dekat-dekat nak puasa. Senang katanya nak kumpul anak-anak dia suh balik kampung. Keluarga aku memang selalu jugak balik, cuma kali ni de sorang adik aku yang tak balik kampung sebab dia keje malam. Aku sampai kat Pontian ( kampung aku ) masa dah nak dekat Isya'. Malam-malam gini dah takde teksi nak masuk kampung, terpaksa kitorang naik teksi sampai kat pekan Part Makrumi jer.. Dari situ adik aku amik naik kete. Adik aku yang keje kat Putrajaya tu balik bercuti sebab masa puasa minggu depan dia tak balik JB ( so sadddd... ). Ni dia balik JB ikut sekali mak bapak aku balik kampung. Sampai jer umah atok aku, ingatkan dah nak mula kenduri nyer, rupa-rupanya belum lagi ( nasib baik... ) sebab kenduri tu mula kol 9.45 malam. sekali dengan umah atok aku, ade 3 rumah wat kenduri pada malam yang sama. Jadi sempatlah nak tunggu orang kenduri datang. Dah mula kenduri - makan - kemas-kemas, aku dengan hubby lepak-lepak kat umah pakcik aku, borak dengan sepupu-sepupu yang lain. Sampai kol 1 lebih kitorang borak-borak. Masa ni pakcik makcik sumer dah lena tido. Memang seronok giler ballik kampung kali ni. Meriah sangat..

Ari ahadnya barulah dapat sembang dengan atok aku. Itu pon tak lama. Mak bapak aku dengan adik-adik, pagi-pagi lagi dah balik JB sebab adik aku nak betulkan kete sebelum balik KL. Tinggal aku dengan hubby dengan sedara mara yang lain. Dah sudah sarapan, kemas umah pulak. Dah tu sedia untuk masak makan tengahari. Aku sajikan depa sumer dengan nasi putih dan udang goreng beserta dengan lebihan lauk kenduri malam tadi.... Husband sepupu aku nelayan, so dia yang sponsor udang. Besar-besar udang tu dalam dua jari dewasa yang kalau kat JB harga dalam rm40++. Puas makan udang segar. Pakcik aku sorang tu masak sambil ketuk petai cili padi yang-pedas-tak-hingat-dunia. Aku tak berani nak cuba sebab takut sakit perut. Tengok jer dah mengerikan, cili padi 70% petai 30%. Nisbah yang keterlaluan. Memang aku tak sanggup nak cuba. Dah sudah makan, kitorang kemas-kemas nak balik JB. Pakcik aku anto sampai pekan, then kitorang naik teksi sampai bandar Pontian.

Dari pekan ke bandar Pontian dalam 20 minit jer. Then naik bas ekspress ke JB, amik masa dalam 1jam 30 minit plak. Dah sampai larkin, naik teksi balik umah lagi amik masa dalam 45 minit. Dari larkin ke umah dalam keadaan hujna gerimis.... Sejuk jerrrr.... Tu yang dah sampai umah, badan jadik lemah. Badan aku ni lemah sket kalau kena hujan gerimis, boleh terus jadik longlai yer.... Hubby memang menahan sakit gusi dari kampung sampai ler ke umah...

Malam-malam plak, adik aku yang baru dapat gaji sebab baru-baru keje tu ajak datang umah family plak, katanya nak belanja makan pizza... Gegas plak ke sana. Tapi tak lama lah, dah sudah makan borak-borak sket kitorang pon balik. Nak merehatkan badan kat umah.. Berehat dengan sepuas-puasnya....

Itulah kisah perjalanan aku dengan hubby dari JB ke kampung ke JB balik ke umah family dan ke umah kitorang balik. Seronok yang memenatkan dan menyakitkan...

No comments:

:: Blogger