:: CUTE gift & GREAT souvenir, click here.. ::

25.5.11

Baru ku tahu..

Selalu bila bosan-boring buat kerja, aku akan lepak-lepak sekejap dengan kakak 'tea-lady' untuk mengurangkan tensen. Tapi bukan dia sorang lah, dengan orang lain pun aku berbual jugak. Dengan rakan se-opis, dengan supervisor cleaner, dengan tukang kebun.. Nak kata aku ni peramah, tak lah sangat tapi bila jumpa diorang-diorang ni, melepak ler sekejap.

Semalam pulak aku lepak dengan sorang pakcik ni. Berbual tentang cuaca yang panas, dan aku pun ada tercakap yang 'kadang-kadang bila badan panas sangat, malam-malam pun aku mandi'. Tiba-tiba pakcik tu buat muka terkejut sambil cakap 'kenapa mandi malam-malam, tak elok untuk badan..'

Dia pun bukak cerita.... Selalu sangat mandi malam boleh mengundang stroke/angin ahmar dan paru-paru berair. Tang paru-paru berair - aku memang dah tau. Tang kena stroke/angin ahmar tu, selain kerap mandi malam - kalau kita kerap sangat masuk bila masuk bilik air @ toilet tu salah satu penyebabnya.

Mula-mula tak percaya jugak, tapi bila pakcik tu cerita lebih lagi - kebanyakan orang yang kena stroke/angin ahmar penyebab dia jatuh dalam bilik air. Seeeee......ada kaitan kan dengan terlalu kerap ke bilik air - memang baru ku tahu penyebab 'jatuh_bilik_air - angin_ahmar'

Jadi aku nak nasihatkan kat korang-korang semua termasuk diri aku ni jugak ( yang agak-rajin mandi malam ) supaya :
  1. Kurangkan mandi malam
  2. Kurangkan masuk bilik air/toilet selepas Isyak

Bersamalah kita saling ingat-mengingati dan berpesan-pesan ke arah kebaikan.

No comments:

:: Blogger