:: CUTE gift & GREAT souvenir, click here.. ::

11.7.10

Saya, Me, Aku, Gua, Kami, Kita


  • aku - digunakan apabila bercakap dengan kawan biasa atau dengan Tuhan.
  • saya - digunakan apabila bercakap dengan seseorang yang baru dikenali atau dalam suasana rasmi.
  • hamba - digunakan pada diri sendiri pada zaman dahulu.
  • patik - digunakan oleh rakyat apabila bercakap dengan raja atau sultan.
  • beta - digunakan oleh raja atau sultan apabila bertitah kepada rakyat.
  • kami - digunakan kepada diri orang yang berkata serta temannya apabila bercakap dengan orang kedua.
  • kita - digunakan kepada diri sendiri dan menyertakan diri orang kedua.
ini sumber dari wikipedia yer....



Boleh tak nak tukar panggilan untuki diri sendiri????
Rasanya nak tukar dari 'me' kepada 'aku' - lebih senang rasanya nak berbicara dalam blog ni. Lagi mudah da selesa.... Bukan nak kata guna 'me' tu susah - tidakkkk..... cuma ada beberapa hal yang payah untuk diutarakn bila guna 'me'. Bilamana guna 'aku' senang sket sebab hari-hari biasa pon guna 'aku' dalam kehidupan seharian kannn... So guna 'aku' je lah dalam blog ni....

No comments:

:: Blogger